Як готуватися до усного виступу

1. Визначте мету вашого виступу.

2. Визначте тему, основну думку, тон вашого виступу (урочистий, спокійний, обурений і т.д.).

3. Підберіть потрібний і цікавий матеріал.

4. Вирішіть, який тип мовлення переважатиме у вашому виступі (роздум, опис, розповідь).

5. Оберіть можливий стиль вашого виступу.

6. Складіть план.

7. Зробіть пробний виступ перед дзеркалом, слідкуючи за тоном, логічним наголосом, темпом мовлення, гучністю голосу, жестами і мімікою.

8. Попросіть кого-небудь із ваших друзів послухати вас, врахуйте їхні зауваження.

9. Використайте магнітофон: прослуховування запису допоможе  вам вдосконалити виступ.


Як підготуватися до виразного читання тексту.

1. Уважно прочитайте текст, уявіть собі те, про що в ньому йдеться.

2. Визначте тему, основну думку, основний тон висловлювання.

3. Подумайте, з якою метою ви читатимете цей текст, у чому будете переконувати своїх слухачів.

4. Підкресліть найважливіші у змісті слова,тобто логічно наголошені.

5. Визначте паузи.

6. Продумайте, як ви можете використати інші засоби виразності усного мовлення: темп, гучність голосу і т.д.


Як скласти план тексту

1. Прочитайте текст, з’ясуйте значення незрозумілих слів.

2. Визначте тему та основну думку.

3. Поділіть текст на смислові частини, дайте їм заголовки.

4. Напишіть чернетку плану. Порівняйте його з текстом. Простежте, чи все головне знайшло відображення у плані, чи зв’язані пункти плану за змістом,чи відображають вони тему і головну думку тексту.

5. Перевірте, чи можна за цим планом переказати текст.

6. Акуратно перепишіть удосконалений варіант плану.


Як вести щоденник читання

1. Прочитавши книгу, подумай над її змістом і як слід розберися в ній.

2. Запиши у щоденнику автора, назву книги.

3. Коротко напиши, про що говориться в ній, хто головний герой.

4. Напиши, хто з дійових осіб тобі найбільше сподобався і чому.

5. Чого вчить ця книга?


Як читати книгу

1. Читати треба уважно,вдумливо.

2. Спочатку подивися на титульну сторінку. Ти дізнаєшся прізвище автора, назву книги, де і коли вона видана.

3. Пояснення невідомих слів знайди у словнику, енциклопедії.

4. Щоб краще розуміти книгу – читай передмову. Вона розповість про автора і його книгу, дасть поради, на що звернути особливу увагу.

5. Не  пропускай у книзі описів природи,описи інтер’ єру,  що оточують героїв. Вони допоможуть краще зрозуміти характер героя, хід подій.


Учися читати правильно

Стеж, щоб очі рухалися по рядку.

При читанні будь уважним до кожного слова.

Намагайся зрозуміти те, що читаєш.

При читанні дотримуйся правил вимоги.

Намагайся не повертатися до читання вже читаного слова, якщо зрозумів його. Читай щоденно мовчки і вголос.










Учися читати виразно

Виразно читати – це значить:

Розуміти те, про що (про кого) читаєш ( правильно визначати головну думку твору, розуміти образи, поведінку героїв тощо);

Демонструвати гарну і чітку дикцію, правильну вимову звуків, їхніх сполучень, словосполучень;

Уміти дотримуватися пауз і логічних наголосів, що передають задум автора;

Уміти дотримуватися інтонації питання, ствердження, заперечення, спонукання.

Отож  пам’ ятай такі правила:

Ніколи не читай поспіхом!

Перечитай текст уважно. Визнач зміст, думки, настрій, переживання героїв твору, автора.

Визнач своє ставлення до подій героїв,опису картин природи.

Подумки уяви собі їх.

Визнач, що ти повідомлятимеш при читанні читачам, що вони повинні зрозуміти.

Вибери відповідно до завдання читання інтонаційні засоби: тон, темп, розстав паузи.

Прочитай текст уголос для себе. Перевір ще раз, чи погоджуєшся з тим, про що(кого) читаєш.

Памя’ тай, що ти читаєш текст перед слухачами і спілкуєшся з ними.

Для виразного читання використовуй такі позначки:

- логічний наголос;

- паузи: - і – мала; І – велика; ІІ – дуже велика;

- темп: ( звичайний, природний); ш. ( швидкий); прш. (пришвидшений); п. ( помірний); пв. ( повільний); уп. (уповільнений).





Робота над текстом художнього твору


1. Прочитай уголос або мовчки текст твору і визнач, про що ( про кого) у ньому йдеться.

2. З ясуй, чи всі слова і вислови ти розумієш.

3. Назви персонажів ( образи, ситуації, явища…), які зображені у творі, та їхні характерні ознаки.

4. Поміркуй, якою тобі уявляється поведінка персонажів, як ти її розумієш і чому саме так.

5. Порівняй, зістав, оціни поведінку героїв ( ситуації, події, картини природи) і зроби відповідний висновок.

6. Визнач, що найбільше тебе схвилювало, стривожило, засмутило, порадувало… Вислови своє ставлення до описуваного в тексті ( що схвалюєш, що засуджуєш).

7. Визнач, як пов’ язані між собою описані події, явища, вчинки.

8. Визнач основну думку твору. Якими словами висловив її автор?

9. Підтверджуй свої міркування словами тексту.






Як вибрати книгу

   Важливо, щоб сам читач умів орієнтуватися в каталогах і вибрати книгу,яка йому потрібна.

   Багато про що хочеться прочитати. Але як знайти найцікавіші книги з кожного окремого питання?

   Пропонуємо скористатися «золотими ключиками», які завжди готові допомогти тобі вибрати книгу. Познайомся з ними.

    Дзеркалом книжкового фонду бібліотеки є систематичний каталог і картотеки. Навчися ними користуватись і ти зможеш дізнатись, які видання,з яких питань є в бібліотеці. В бібліографічних покажчиках, пам’ ятках, рекомендаційних списках ти знайдеш найкращі книги з будь-якої теми.

    Книжкові виставки, плакати, альбоми також допоможуть тобі вибрати нові й цікаві книги.