Які наслідки має списування не тільки для однієї долі, а й усієї країни? Що робити, щоб академічна доброчесність стала у вашій школі системою? Де можна знайти матеріали для роботи з учнями?
Про це розповіла спеціалістка Проєкту сприяння академічній доброчесності в Україні – SAIUP Марта Томахів на міні-EdCamp’і в Черкаському (Дніпропетровська область).
“Нова українська школа” публікує головне з її виступу.
*Текст підготовлено в межах проєкту USAID_ВзаємоДія, мета якого – доброчесне українське суспільство з нульовою толерантністю корупції. Зокрема, проєкт розробив антикорупційні інструменти для уроків. Більше про них читайте за цим посиланням.
Основні тези:
Для чого дотримуватися академічної доброчесності? Щоби довіряти професіоналам, до яких звертаємося. Це стосується будь-якої сфери.
Батьки відіграють ключову роль у дотриманні дітьми принципів академічної доброчесності. Якщо вдома толерують порушення доброчесності: наприклад, купують дитині збірники ГДЗ або ж виконують за дітей домашні завдання, то як би школа не старалася – учнів буде важко переконати, що вчитися доброчесно – правильно.
Академічна доброчесність базується на чесності, довірі, мужності, повазі, відповідальності та справедливості. Мужність полягає у вмінні сказати собі “ні”, коли є можливість списати чи піти легшим шляхом. Це стосується не тільки учнів, а й учителів.
Основні принципи академічної доброчесності:
старанність, самостійність у навчанні;
відповідальність за власні вчинки і чесне здобуття оцінок;
толерування думок інших, взаємоповага та підтримка;
гідна та моральна поведінка під час навчального процесу та поза ним.
До порушень академічної доброчесності належать:
плагіат;
списування;
хабарництво;
фальсифікація результатів досліджень;
необ’єктивне оцінювання;
здавання іспитів підставними особами.
Наслідки тривалих та системних порушень академічної доброчесності:
знецінення університетських дипломів у країні, невизнання їх за кордоном;
випускникам університетів важко влаштуватися на хорошу роботу, бо роботодавці не довіряють системі вищої освіти та закладам вищої освіти;
зниження якості медичного обслуговування;
стагнація науки, знецінення наукового потенціалу держави;
гальмування розвитку економіки;
країна втрачає авторитет у світі.
Чому академічна доброчесність важлива:
забезпечує довіру до результатів навчання;
передбачає здобуття власних знань і розвиток власних здібностей;
Учням треба наголошувати, що коли вони списують чи дають списати комусь – розвиток неможливий.
забезпечує чесний вступ до університету, а потім – гарну роботу;
зараз світ глобалізований: щоби навчатися за кордоном, потрібно дотримуватися принципів академічної доброчесності.
Що робити, щоби розвинути систему академічної доброчесності в школі:
Ідентифікуйте проблеми. Якщо є учні чи класи, які не дотримуються принципів академічної доброчеснотсі, треба говорити і з учнями, і з класними керівниками.
Залучіть усіх зацікавлених. Це може бути учнівське самоврядування чи батьки, які хочуть стати на захист академічної доброчесності. Також це можуть бути всі педагоги, які підтримують ці ідеї.
Обговоріть і створіть положення про дотримання академічної доброчесності, затвердіть його у школі, щоби можна було на нього посилатися. Для цього варто звернутися до законів “Про освіту” і “Про повну загальну середню освіту”. Там прописано, що вважається порушенням академічної доброчесності та як сприяти її дотриманню.
Після того, як положення буде затверджено, важливо повідомити всім, які дії, згідно з ним, вважаються недоброчесними і які будуть санкції за порушення. Інколи роблять окремі положення для вчителів і учнів, але можна робити спільне.
Моніторинг. Важливо не тільки впроваджувати зміни, але й спостерігати за ними: дивитися, яка динаміка дотримання чи недотримання правил, і реагувати.
Оцініть та перегляньте політики.
Якщо ваша школа не має розроблених політик – питання академічної доброчесності можна проговорювати в межах уроків.
Де шукати знання про академічну доброчесність:
Онлайн-курс на EdEra “Академічна доброчесність для вчителів” (5 годин). У цьому курсі є розроблені конспекти уроків, методичні рекомендації та презентації.
Сайт та YouTube канал SAIUP – тут можна знайти вебінари, рольові ігри, історії з життя про високопосадовців, які покинули роботу через плагіат.
Також дивіться антикорупційні інструменти, розроблені проєктом USAID_ВзаємоДія, які теж презентували під час міні-EdCamp’у в Черкаському. З їхньою допомогою можна проводити заняття, щоби виховати в дітях принципи доброчесності та дотримання законів: