Що таке безпечне освітнє середовище?

Відсутність єдиного визначення поняття «безпека освітнього середовища» зумовлена існуванням різних підходів до розуміння його сутності. Йдеться і про психологічний, і про екологічний, і про інформаційний аспекти цього поняття.

Так, дослідники, які вивчають коло проблем, пов’язаних з питанням психологічної безпеки освітнього середовища, вважають, що психотравмуючі ситуації прямо чи опосередковано впливають на фізичне і психічне здоров’я особистості. Зокрема, до психотравмуючих ситуацій у навчальному процесі освітнього закладу можна віднести:

-        конфлікти у стосунках вчитель – учень, учень–учень, учень – батьки тощо;

-        проблема адаптації в освітньому середовищі;

-        атмосфера конкуренції між однолітками;

-        надмірна вимогливість педагогів тощо.

Якщо взяти до уваги екологічний аспект безпеки освітнього середовища, то тут варто звернути увагу на дослідження С. Совгіри, яка під екологічно безпечним освітнім середовищем розуміє «систему психолого-педагогічних умов, впливів і можливостей, які забезпечують захищеність особистості від негативного впливу екологічних факторів, що визначають оптимальність взаємодії зі світом природи».

Не менш важливим є й інформаційна частина безпеки освітнього середовища, яка, на думку Н. Кириленко, через застосування інформаційно- комунікаційних технологій в освіті здійснює масовий, глобальний вплив на особистість. Серед негативного впливу інформації на сучасне освітнє середовище авторка виокремлює: відсутність належних механізмів контролю якості інформації̈, доступної через сучасні телекомунікаційні технології, що породжує проникнення в освітній простір великого обсягу недостовірної інформації; неконтрольоване проникнення інформації сумнівного, агресивного змісту, яка може сприяти виникненню насильства, булінгу, кібербулінгу тощо.

Таким чином, безпечне освітнє середовище – це стан освітнього середовища, в якому: наявні безпечні умови навчання та праці, комфортна міжособистісна взаємодія, що сприяє емоційному благополуччю учнів, педагогів і батьків, відсутні будь-які прояви насильства та є достатні ресурси для їх запобігання, а також дотримано прав і норм фізичної, психологічної, інформаційної та соціальної безпеки кожного учасника навчально-виховного процесу.

Що впливає на безпечне освітнє середовище?

1. Якість міжособистісних відносин – позитивні фактори (довіра, доброзичливість, схвалення, толерантність); негативні фактори (агресивність, конфліктність, ворожість, маніпулятивність).

2. Захищеність в освітньому середовищіоцінка відсутності насильства у всіх його видах, формах для всіх учасників освітнього простору.

 

До уваги!

Найчастіше жертвами насильства стають певні категорії дітей. Зокрема, діти, які мають фізичні недоліки, особливості зовнішності та (або) поведінки, низький інтелект і труднощі в навчанні, страждають від хвороб, відчувають страх перед школою, мають погані соціальні навички або не мають досвіду життя в колективі (так звані «домашні діти») тощо

 

Для того, щоб унеможливити насильство та створити безпечне освітнє середовище, кожен учасник навчально-виховного процесу повинен мати уявлення не тільки про те, що вважається насильством, але й про те, як мінімізувати ризики та небезпеки, і в результаті, створити умови для внутрішньої безпеки та безпеки референтного довкілля. А це стає можливим лише завдяки спільній цілеспрямованій діяльності педагогів, учнів і батьків.

3. Комфортність в освітньому середовищі – оцінка емоцій, почуттів та домінуючих переживань у процесі взаємодії дорослих і дітей в освітньому середовищі закладу.

Нерозвиненість системи психологічної допомоги в освітній установі може призвести до неефективного психологічного супроводу дитини, а у педагогів – емоційного вигорання і, як наслідок, спричинити професійну деформацію, що і в першому і в другому випадку створить серйозну загрозу психічному здоров'ю особистості.

4. Задоволеність освітнім середовищем – задоволення базових потреб дитини у:

ü  допомозі та підтримці;

ü  збереженні та підвищенні її самооцінки;

ü  пізнанні та діяльності;

ü  розвитку здібностей і можливостей.

Основними характеристиками процесу взаємодії всіх учасників освітнього середовища є особистісно-довірливе спілкування, а його відсутність спричиняє досить негативні наслідки (емоційний дискомфорт, небажання висловлювати свою точку зору, думку, негативне ставлення до себе, втрата особистої гідності, небажання звертатися по допомогу, ігнорування особистих проблем і труднощів оточуючих дітей і дорослих, неуважність до прохань і пропозицій).

Які є принципи безпечного освітнього середовища?

Принцип домінування життя людини як головної цінності, що визначає модель мінімальної (необхідної) безпеки, максимально усуває ризики, що загрожують життю як дітей, так і дорослих.

Принцип регіональної специфіки передбачає під час організації системи безпеки освітнього середовища школи облік небезпек і можливих надзвичайних ситуацій конкретного регіону (міста, області, району).

Принцип комплексності оцінки небезпек (ризиків), що задає методику оцінки різних педагогічних (освітніх) ризиків (зовнішніх і внутрішніх) на основі комплексного, системно-синергетичного підходів.

Принцип міні-макса, що визначає досягнення максимального ефекту безпеки при наявності мінімуму ресурсного забезпечення.

Принцип максимальної ефективності управління системою заходів і створених педагогічних умов, спрямованих на забезпечення максимальної безпеки освітнього середовища і школи, як соціального інституту в цілому.

Робота над створенням освітнього середовища не припиняється з досягненням певного результату. Насамперед, це безперервний процес реагування на нові виклики життя, пошук нових можливостей, ресурсів, генерування нових ідей і правил. Водночас необхідно, щоб всі учасники цього процесу усвідомлювали спільну відповідальність, мали вміння, бажання та добру волю для такої співпраці.

Наведу приклад створення безпечного освітнього середовища в школі І – ІІ ступенів.

 

Система роботи колективу філії «Гуньківська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів» Немирівського навчально-виховного комплексу  «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №2-ліцей» Немирівської міської ради Вінницької області  з формування в освітньому закладі безпечного освітнього середовища.

Адміністрація та колектив  філії «Гуньківська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів» Немирівського навчально-виховного комплексу  «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів №2-ліцей» Немирівської міської ради Вінницької області  прикладає багато зусиль для створення безпечного та дружнього до учасників освітнього процесу середовища. В навчальному закладі створюються необхідні умови для навчання, успішної соціалізації та гармонійного розвитку дітей і підлітків із наголосом на питаннях захисту життя і здоров’я.

Такими умовами є: сприятливе фізичне і психосоціальне середовище,  навчання важливих для життя компетентностей, демократичне управління школою, партнерство та участь.

Створено середовище, сприятливе для фізичного здоров’я учнівської молоді:

·   Належні санітарно-гігієнічні умови;

·   Належний рівень пожежної та електробезпеки;

·   У школі забезпечується навчання персоналу і учнів з питань безпечної поведінки в різних життєвих ситуаціях;

·   У школі проводяться практичні тренування персоналу та учнів щодо злагоджених дій в екстремальних і надзвичайних ситуаціях;

·   Застосування здоровязберігаючих технологій на уроках та в позаурочний час (День ранкової зарядки, флешмоби, руханки, ігри на свіжому повітрі);

·   Пропагування здорового способу життя (агітбригада);

·   Всі учні забезпечені якісним харчуванням. Здійснюється постійний  контролю якості харчування;

·   Шкільне подвір’я, приміщення і навколишня територія є безпечними для життя і здоров’я учнів, що контролює комісія перевірки стану готовності навчальних приміщень та спортивних споруд до навчальних занять;

·   Класні керівники проводять різноманітні виховні заходи щодо запобігання різним видам фізичного насильства;

·   Проведення Тижнів безпеки життєдіяльності, тижнів безпеки дорожнього руху, місячника цивільного захисту.

Для створення комфортного психологічного середовища колектив школи здійснює наступні заходи:

·   В школі підтримується дружня, заохочувальна  і комфортна атмосфера для всіх учасників навчально-виховного процесу;

·   Проводяться заходи  щодо недопущення всіх видів насильства (булінгу) : психолого-педагогічні семінари, залучення спеціалістів для вирішення складних ситуацій, співпраця з батьками, робота Ради профілактики правопорушень, проведення зустрічей з психологічною та соціальними службами, різноманітні виховні заходи, які вчать взаємодіяти учнів між собою ( День толерантності, День людей з особливими потребами і т. ін.);

·   Існують чіткі механізми реагування на прояви насильства і знущання.

Значну увагу колектив школи приділяє забезпеченню інформаційної безпеки:

·   Здійснюється роз’яснювальна робота (Тиждень безпечного Інтернету, тематичні виховні години, круглі столи,);

·   Учнів залучаються до участі в інтернет-олімпіаді «Безпечний Інтернет» на платформі «На урок»;

·   Співпраця з батьками (батьківський всеобуч);

·   Залучення учнів до створення проектів «Безпека в Інтернеті».

·   Планується встановити спеціальні фільтри на ПК.

Захист екологічного аспекту безпечного освітнього середовища здійснюється за рахунок наступних дій:

·   Проведення інструктування учасників освітнього процесу та персоналу школи з питань безпеки життєдіяльності;

·   Екологічна агітбригада;

·   Акція «Друге життя батарейки»;

·   Акція «Чисте довкілля».

Управління школою відбувається на засадах самоврядування, демократії, рівного доступу, прозорості та поваги до різноманіття культур (включно з системою учнівського самоврядування).

Батьки учнів беруть активну участь у житті школи.

Школа активно взаємодіє з громадою та органами місцевого самоврядування на засадах відкритості і партнерства.

Персонал школи мотивований і отримує постійну підтримку у набутті необхідних навичок щодо забезпечення ефективного шкільного управління, партнерства та участі.

Школа забезпечує залучення і рівність для всіх учасників навчально-виховного процесу.

 


 Для облаштування приміщень ліцею використано матеріали, які не створюють загрози травмування учнів та працівників: підлога неслизька , меблі в класах встановлено належним чином, коридори та сходові клітини незагромаджені.

         Приміщення туалетних кімнат відремонтовано, встановлено тримачі для рушників, до вимог Постанови № 50 постійно є рідке мило, паперові рушники, розміщено відповідні плакати, інформаційні матеріали.

         Здійснено розмітку для створення безпечного руху учнів приміщеннями ліцею, забезпечується дотримання маскового режиму, інших протиепідемічних заходів.